معاون علمی رئیس جمهور در پاسخ به جام جم آنلاین مطرح کرد

آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه ضعف ایمنی خودرو‌های تولید داخل ریشه در فناوری ندارد، گفت: برخی در این خصوص آدرس غلط می‌دهند، زیرا بیماری صنعت خودرو نحوه مدیریت آن در کشور است.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه ضعف ایمنی خودرو‌های تولید داخل ریشه در فناوری ندارد، گفت: برخی در این خصوص آدرس غلط می‌دهند، زیرا بیماری صنعت خودرو نحوه مدیریت آن در کشور است.
کد خبر: ۱۴۵۴۱۴۲

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز نسبت خبری سالانه روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور برگزار شد. وی در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم آنلاین مبنی بر اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای ایمن سازی خودرو‌های تولید داخل استفاده کنیم؟ توضیح داد: مسأله صنعت خودروی کشور علم و فناوری نیست. برای نمونه مشکل این نیست که کیسه هوا در دسترس نیست یا نمی‌توان اسکلت خودرو را ساخت.

وی یادآور شد: تمام این تجهیزات با کیفیت به روز دنیا و دست کم بهتر از چین در کشور در دسترس خودروسازی است.


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مسأله مدل اقتصادی صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: برخی در خصوص این مسأله آدرس غلط داده و به فناوری اشاره می‌کنند.

به گفته دهقانی فناوری لازم وجود دارد. اما از آن استفاده نمی‌شود، زیرا برای آن‌ها نمی‌صرفد.

وی ادامه داد: بنابراین مسأله خودرو و بیماری آن نحوه مدیریت این صنعت در کشور است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره اینکه خودروسازان تولیدات خود را گرانتر از نمونه‌های خارجی می‌فروشند نیز بیان کرد: بیماری صنعت خودرو در کشور علم و فناوری نیست. اگر این صنعت خصوصی و منحصر باشد، خودروی با کیفیت تولید می‌شود و مشکلات دیگر این حوزه نیز برطرف می‌شود.

تحول در حوزه هوش مصنوعی 

آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 

دهقانی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده است تا مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند، گفت این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارایه می‌دهد.

دهقانی عنوان کرد: همانطور که اپراتور‌های تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با یادآوری این نکته که کشورمان از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، ادامه داد: در حوزه مقالات و ارجاعات ایران رتبه ١٧ یا ١٨ دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم.

وی در با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم، توضیح داد: البته تحریم‌های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و پول هم پرداخت کرده اند تحریم شده اند.

دهقانی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی GPU دارند، آن‌ها را برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.

شرکت‌های دانش بنیان در بورس

آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس نیز توضیح داد: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آن‌ها در بازار سرمایه و مشارکت آن‌ها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی با اشاره به اینکه لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، یادآور شد: زمانی که بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کار گروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

مشارکت با روسیه برای ساخت هواپیما

دهقانی درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره نیز یادآور شد: هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره در حوزه فنی فاقد زیرساخت است و این پروژه در جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد با اینکه پروژه هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره پروژه مناسبی است. اما جوابگوی صنعت هواپیمایی نیست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور یادآور شد: به این ترتیب مقرر شد که شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و فعال در این حوزه فعالیت خود را به سمت ساخت و طراحی بخش‌های دیگری از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت و تجهیزات موتوری سوق دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های ما تشکیل کنسرسیوم در صنعت هوایی با کشور‌های دوست است از مشارکت با روس‌ها در قالب یک کنسرسیوم برای ساخت یک هواپیمای جدید خبر داد.

مهاجرت نخبگان

دهقانی درباره دلیل ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان نیز با اشاره به اینکه ایجاد دفتر فراجا در این بنیاد برای رصد نخبگان است، عنوان کرد: رصد ورود و خروج نخبگان مقیم خارج از ایران به کشور در تمام دنیا مرسوم است و همه مجموعه‌هایی که آمار مهاجرت‌ها را ارائه می‌کنند، بدون دسترسی صحیح به آمار و ارقام است.

به گفته وی بهترین مرجع ارائه آمار مهاجرت در کشور پلیس گذرنامه است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که اطلاعاتی محرمانه محسوب می‌شود، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به صورت دقیق به آمار مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

 به گفته دهقانی بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و ... به کشور ۲ برابر شده است.


رشد بودجه معاونت علمی 


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه به تحقق ۹۰ درصدی بودجه مصوب معاونت علمی ریاست جمهوری در سال گذشته اشاره کرد و افزود: بودجه عمومی این معاونت امسال ۲۰ درصد افزایش داشته است و علاوه بر این، یک سری منابع اختصاصی نیز به منابع بودجه‌ای این معاونت اضافه شده است، به طوری که بودجه تملکی امسال به هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ارتقا یافت.

وی ادامه داد: امسال در صورت قطعی شدن بودجه معاونت علمی رشد چهار، پنج برابری خواهد داشت. قرار شد برای خرد نشدن بودجه ها، بودجه ستاد‌ها در مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی مجتمع شود. ستاد‌های توسعه فناوری علاوه بر بودجه مصوب از حمایت‌های معاونت علمی نیز بهره‌مند می‌شوند.

دهقانی با اشاره به اینکه بنیاد علم ایران و بنیاد ملی نخبگان، سال گذشته رشد قابل توجهی در بودجه داشت، عنوان کرد:، اما در برنامه امسال سازمان برنامه و بودجه، بودجه بنیاد علم کاهش یافته است که امیدواریم با پیگیری‌هایی که جریان دارد، این روند اصلاح شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها